διατροφικη ετικετα

Δυστυχώς πολλοί άνθρωποι δεν γνωρίζουν πως να χρησιμοποιούν τη διατροφική ετικέτα ή δεν της δίνουν τη πρέπουσα σημασία. Τι είναι αυτή η διατροφική ετικέτα που ακούγεται παντού και πως μπορεί να μας είναι χρήσιμη;

Η σημασία της διατροφικής ετικέτας:

H διατροφική ετικέτα είναι το μέρος που αναγράφονται τα θρεπτικά συστατικά που μας προσφέρει ένα τρόφιμο. Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να κρίνουμε κατά πόσο αυτό είναι κατάλληλο για εμάς! Αντιλαμβανόμαστε έτσι, πόσο “παχυντικό” και πόσο υγιεινό είναι. Σε κάθε τρόφιμο, ο παρασκευαστής είναι υποχρεωμένος να καταγράφει κάποια στοιχεία που αφορούν τα θρεπτικά συστατικά του. Αυτό, κατακτήθηκε μετά από πολλές προσπάθειες του ΕΦΕΤ, των συνειδητοποιημένων καταναλωτών και πολλών ακόμη φορέων υγείας.

Με αυτόν τον τρόπο οι καταναλωτές “ξέρουν τι παίρνουν” και πλέον δεν μπορούν να ξεγελαστούν από ένα προϊόν που ίσως θεωρούσαν υγιεινό ή διαιτητικό και το οποίο μπορεί τελικά να μην είναι και τόσο.
διατροφική ετικέτα kellogs πως διαβάζουμε μία διατροφική ετικέταΑς πάρουμε ως παράδειγμα τις μπάρες Special K Biscuit Moments για να ρίξουμε μία εκτενέστερη ματιά στη διατροφική τους ετικέτα. Στην μπροστινή επιφάνειά τους, στο κάτω αριστερά σημείο φαίνονται 5 μικρά κουτάκια που αναγράφουν κάποιους αριθμούς. Η συγκεκριμένη επισήμανση αναφέρεται στην διατροφική αξία που έχει μία μερίδα του τροφίμου αυτού. Δηλαδή, ένα διπλό πακετάκι μπάρας που περιέχεται στο εσωτερικό του.

Στο σημείο αυτό είναι πολύ σημαντικό να τονιστεί πως οι θερμίδες και τα θρεπτικά συστατικά αναφέρονται σε μία μόνο μερίδα. Αυτό επισημαίνεται διότι πολλοί θεωρούν πως αφορά όλο το περιεχόμενο του τροφίμου που αγόρασαν! Γεγονός που μπορεί να ξεγελάσει, κάνοντάς μας  να καταναλώσουμε χωρίς μέτρο ολόκληρη τη συσκευασία!

 

Ας αναλύσουμε λοιπόν τις διατροφικές ενδείξεις για μία μερίδα Biscuit Moments.

διατροφική ετικέτα diatrofiki etiketa diatrofi diaitologos glyfada dafni

Τα ποσοστά που αναγράφονται στην λευκή περιοχή αναφέρονται στο ποσοστό που καλύπτει το κάθε θρεπτικό συστατικό. Στη διατροφική ετικέτα θεωρείται πως ο μέσος άνθρωπος πρέπει να καταναλώνει κατά μέσο όρο 2000 θερμίδες την ημέρα. Φυσικά αυτό είναι αρκετά υποκειμενικό, για αυτό καλό είναι να γνωρίζουμε τις δικές μας θερμιδικές απαιτήσεις ανεξάρτητα από τον μέσο όρο. Έτσι θα είμαστε πιο ακριβείς και θα μπορούμε να πετύχουμε τον στόχο μας! Είτε ο στόχος μας είναι η διατήρηση του βάρους μας, η απώλεια ή η αύξησή του. Ο όρος kcal είναι οι σε όλους μας γνωστές θερμίδες, επομένως αυτός είναι ένας αρκετά καλός δείκτης ώστε να αντιληφθούμε την ενεργειακή αξία του τροφίμου.

Θερμίδες

Έτσι, αν θεωρήσουμε πως ένα άτομο πρέπει να λαμβάνει 2000 θερμίδες την ημέρα, τότε οι 98 θερμίδες καλύπτουν μόνο το 5% από το σύνολο των ημερήσιων θερμίδων του. Άρα το ποσοστό 5% είναι ένδειξη πως το συγκεκριμένο τρόφιμο αποτελεί μία καλή επιλογή για ένα μικρό σνακ.

Λίπη

Προχωρώντας στο διπλανό πλαίσιο, αναφέρονται τα λίπη (fat) που περιέχονται στη συγκεκριμένη μερίδα, δηλαδή 2 γραμμάρια λιπαρών, από τα οποία τα 0,7 γραμμάρια είναι κορεσμένα (Saturates). Το 3% είναι ένα καλό ποσοστό πρόσληψης λίπους από έναν σνακ. Αν λάβουμε υπ’ όψιν πως το 30% των θερμίδων μας πρέπει να προέρχεται από λιπαρά, τα λεγόμενα όμως καλά λιπαρά.

Εδώ λοιπόν διαφαίνεται ξεκάθαρα η μεγάλη αξία μιας διατροφικής ετικέτας, αφού τα κορεσμένα λιπαρά είναι τα λιπαρά που πρέπει να αποφεύγουμε να καταναλώνουμε σε μεγάλες ποσότητες, και μάλιστα πρέπει να περιορίζονται το πολύ στη μισή ποσότητα από τα μονοακόρεστα και τα πολυακόρεστα λίπη. Πιο επεξηγηματικά, το 7,5% των θερμίδων που προσλαμβάνουμε μπορεί να προέρχεται από κορεσμένα λίπη.

Υδατάνθρακες

Όσον αφορά τους απλούς υδατάνθρακες (sugars) η ημερήσια πρόσληψη για μία δίαιτα 2000 θερμίδων δεν πρέπει να ξεπερνά τα 50 γραμμάρια.

Επομένως αν καταναλώνουμε 5 γεύματα ημερησίως όπως συνιστάται από τους διαιτολόγους, 10 γραμμάρια απλών υδατανθράκων αντιστοιχούν το πολύ σε 10 γραμμάρια ανά γεύμα. Επομένως στην προκειμένη περίπτωση βρισκόμαστε στα κατάλληλα όρια.

Αλάτι

Τέλος, το αλάτι (salt) που μπορούμε να καταναλώνουμε στο σύνολο της ημέρας ώστε να είμαστε υγιείς και να αποφύγουμε τις δυσμενείς συνέπειες της υπέρτασης είναι τα 5 γραμμάρια.Έτσι, όπως διαφαίνεται και από το ποσοστό που αναγράφεται στο κάτω μέρος, καταναλώνοντας αυτό το σνακ καλύπτουμε το 3% της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης αλατιού.

Με γνώμονα τα παραπάνω, μπορούμε να κατανοούμε πλέον τη διατροφική αξία κάθε τροφίμου με βάση τη διατροφική του ετικέτα. Προσπαθήστε λοιπόν, πριν αγοράσετε ένα τρόφιμο από το  super market να ρίχνετε μία ματιά και στις διατροφικές του ενδείξεις. Έτσι θα μπορείτε να επιλέξετε το κατάλληλο για τις ανάγκες σας!

TIP: Στην περίπτωση που γνωρίζετε πως οι ιδανικές σας θερμίδες είναι 1000 ή 1500, μπορείτε με μία απλή πράξη πολλαπλασιασμού του ποσοστού που αναγράφεται, με το 3/4 και το 1/2 αντίστοιχα, να προσωποποιήσετε τη διατροφική ετικέτα στις δικές σας ανάγκες. Εξαίρεση αποτελεί η πρόσληψη αλατιού που κυμαίνεται για τα υγιή άτομα στα ίδια πλαίσια.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>